Garantiil ja pretensiooni esitamise õigusel tuleb vahet teha

Tarbijakaitseamet tuletab ettevõtjatele meelde, et tootele või teenusele antava garantiiga tuleb pakkuda tarbijatele suuremaid õigusi kui need õigused, mis kehtivad kaheaastase pretensiooni esitamise perioodi jooksul.

Kahjuks pole paljud ettevõtjad vabatahtliku garantii ja võlaõigusseadusest tuleneva pretensiooni esitamise õiguse erinevustest ikka veel teadlikud. Seda näitab näiteks hiljutine OÜ Kinnisvarabüroo Uus Maa pakkumine.

Kinnisvarabüroo Uus Maa avalikustas nimelt veebruaris reklaami, kus väitis, et annab esimese kinnisvarabüroona Eestis välja juriidilise garantii kõigile elukondliku kinnisvara maaklerilepingu sõlminud klientidele, garanteerides ettevõtte vahendatud üüri- ja müügilepingute juriidilise korrektsuse täiendavalt kuueks kuuks pärast tehingu toimumist.

Puudusega toote või teenuse puhul on tarbijal õigus esitada ettevõttele pretensioon kahe aasta jooksul alates ostetud toote või teenuse kättesaamisest. Garantii on aga kaupleja või tootja lubadus pakkuda teatud aja jooksul soodsamaid tingimusi, kui näeb ette seadusest tulenev kaheaastane pretensiooni esitamise õigus.

Kinnisvarabüroo Uus Maa reklaamlause jättis mulje, justkui annaks ettevõte tarbijale lisatagatise, kuid lubatud kuuekuuline garantii oli lühem kui kaheaastane pretensiooni esitamise periood. Seega kehtestas ettevõte kuuekuulist garantiid reklaamides oma klientidele ebasoodsamad tingimused, kui seadus ette näeb. See on aga ebaaus kauplemisvõte.

Lisaks tõstatas Kinnisvarabüroo Uus Maa reklaamlause küsimuse, kas ilma garantiita sõlmitud tehing ettevõttega on siis juriidiliselt ebakorrektne. Ettevõte selgitas tarbijakaitseametile, et soovis garantii pakkumisega anda kliendile kindlustunde, et kui pärast tehingu toimumist tekib seoses vahendatud lepinguga probleeme, ei kao maakler silmapiirilt, vaid nõustab klienti nende lahendamisel.

Seesuguse väite peale analüüsis tarbijakaitseamet ka Kinnisvarabüroo Uus Maa maaklerilepingut. Analüüsi tulemusel selgus muu hulgas, et lepinguga antava garantiikirjaga lõi ettevõte mulje, nagu oleksid tarbijate õigused Uus Maaga lepingut sõlmides võrreldes teiste kinnisvarafirmadega kuidagi paremini tagatud. Garantiikirjas lubatu peaks aga kuuluma maakleri igapäevaste ametikohustuste hulka. Seega andis ettevõte reklaamlausega tarbijatele valeteavet.

http://tarbijakaitseamet.ee/et/node/4968

Seadus: 
Märksõnad: